Preview

The Phenomen of Law and Legislation: Strategies and Methods of Cognition

Advanced search

Ethnocultural identity and the constitutional right of minors to equal rights when receiving school education

https://doi.org/10.53315/2949-1193-2023-2-4-21-26

Abstract

The Constitution of the Russian Federation and federal legislation enshrines the right to education in the Russian Federation and guarantees its receipt regardless of gender, race, nationality, language, origin, property, social and official status, place of residence, attitude to religion, beliefs, membership in public associations, as well as other circumstances. Therefore, when preparing students for future professional activities as educational psychologists, it is important to develop in them multicultural competence and the ability to effectively interact with representatives of different cultures, to develop ethnopedagogic competence – knowledge about other peoples, about the national psychological characteristics of children, the ability to organize the pedagogical process taking into account these characteristics.

About the Authors

K. Yu. Buluktaeva
Kalmyk State University named after B.B. Gorodovikov
Russian Federation

candidate of law, associate professor

Elista



V. S. Turkmedova
Kalmyk State University named after B.B. Gorodovikov
Russian Federation

1st year master’s student, direction «Psychological and pedagogical education», Faculty of Teacher Education

Elista



References

1. Амайрех А. Б., Синева О. В. Взаимосвязь этнической идентичности и этнокультурной толерантности у представителей разных этнических групп // Проблемы теории и практики современной психологии: мат. XVIII всерос. науч.-практ. конф. с междунар. участием (г. Иркутск, 25-26 апреля 2019 г.). Иркутск: Изд-во Иркутского государственного университета, 2019. 401 с.

2. Базаева Ф. У. Методологические аспекты формирования этнокультурной компетентности студентов педагогических вузов // Вестник ГГНТУ. Гуманитарные и социально-экономические науки. 2021. № 4. 100 с.

3. Белова С. И. Разработка и психометрические особенности опросника «Факторы, способствующие успешным кросс-культурным отношениям» // Бизнес. Образование. Право. 2015. № 3 (32). С. 291-294.

4. Берберян А. С. Взаимосвязь толерантности и этнической идентичности армянской молодежи в условиях различной социокультурной среды // Вестник РГГУ. Серия «Евразийские исследования. История. Политология. Международные отношения». 2022. № 1-2. С. 251-265.

5. Большой психологический словарь / под ред. Б. Г. Мещерякова, В. П. Зинченко. Изд-е 4-е, расш. М. – СПб.: АСТ; Прайм-Еврознак, 2009. 630 с.

6. Будаева Д. Ц. Нормативно-правовое регулирование вопросов межэтнической толерантности: федеративный и региональный опыт// Вестник БГУ. 2015. №2-2. С. 158-166.

7. Милюкова Т.В. Этнокультурная идентичность как показатель сформированности профессиональной готовности будущего психолога к поликультурному взаимодействию// Педагогика. Вопросы теории и практики. 2023 Том 8 Выпуск 6. С.648-655.

8. Герасименко Т. И. Главные факторы трансформации региональной и этнической идентичности // Юг России: экология, развитие. 2020. Т. 15. № 3 (56). С. 144-154.

9. Зинченко Ю. П. Этнокультурная идентичность и психологическое благополучие: методологические аспекты // Субъективное благополучие и эмоциональная безопасность личности: мат. IX междунар. симпозиума (г. Екатеринбург, 12-13 июля 2018 г.) / под науч. ред. Е. Б. Перелыгиной. Екатеринбург: Гуманитарный университет, 2018. 298 с.

10. «Конституция Российской Федерации» (принята всенародным голосованием 12.12.1993 с изменениями, одобренными в ходе общероссийского голосования 01.07.2020) // https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_28399/

11. Крутецкий В. А. Основы педагогической психологии. М.: Просвещение, 1972. – 255 с.

12. Лебедева Н. М., Татарко А. Н. Социально-психологические факторы этнической толерантности и стратегии межгруппового взаимодействия в поликультурных регионах России // Психологический журнал. 2003. Т. 24. № 5.С.31-44.

13. Попова Л. А. Правовые основы деятельности по формированию толерантности российского общества // Вестник СурГУ. 2014. №1 (3).С. 109-114.

14. Сластенин В. А. Профессионализм педагога: акмеологический подход // Сибирский педагогический журнал. 2006. № 4. – С.13-23

15. Стратегия развития воспитания в Российской Федерации на период до 2025 года // Российская газета. 08.06.2015

16. Федеральный закон от 29.12.2012 N 273-ФЗ (ред. от 19.12.2023) «Об образовании в Российской Федерации» // https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174/27f9ddea0cccf9a6b90bb2cb8b545d436f18157b/

17. Закон РФ от 25.10.1991 N 1807-1 (ред. от 13.06.2023) «О языках народов Российской Федерации» // https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_15524/70c0a8cdc34b8e2d7e7ef698488d51acc556dc7e/


Review

For citations:


Buluktaeva K.Yu., Turkmedova V.S. Ethnocultural identity and the constitutional right of minors to equal rights when receiving school education. The Phenomen of Law and Legislation: Strategies and Methods of Cognition. 2023;2(4):21-26. (In Russ.) https://doi.org/10.53315/2949-1193-2023-2-4-21-26

Views: 89


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-1193 (Online)