Preview

The Phenomen of Law and Legislation: Strategies and Methods of Cognition

Advanced search

Methodology for using digital technologies in teaching legal disciplines

https://doi.org/10.53315/2949-1193-2023-2-3-44-54

Abstract

The article discusses the problems of improving the methodology of teaching legal disciplines using modern digital technologies, the formation of a digital educational environment, improving the training of lawyers at the university in the light of new requirements of state educational standards of higher education, which is an integral part of the educational process. It is noted that science is moving to a new level of creating a digital educational environment in which advanced technologies are used to conduct lectures, seminars, practical classes remotely, as well as forms of organizing independent work of students are being created. Educational technologies and their characteristics are considered within the framework of legal disciplines, in comparison with the educational standard of Russia and Kazakhstan. The authors consider the ability to teach in an online format as the main condition for the use of information and educational technologies and Internet resources, professional knowledge of educational technologies aimed at accelerated submission of material, contributing to the effective acquisition of knowledge using electronic resources. The expediency of using such innovative educational technologies to increase the cognitive activity of future lawyers is reflected.

About the Authors

L. D. Burinova
Kalmyk State University named after B.B. Gorodovikov
Russian Federation

Candidate of Law. sciences, associate professor 

Elista



Zh. B. Shayakhmetova
Atyrau University named after H. Dosmukhametov
Kazakhstan

Candidate of Law. sciences, professor

Atyrau



References

1. Александров А. Ю., Верещак С. Б., Иванова О. А. Цифровизация российского образовательного пространства в контексте гарантий конституционного права на образование // Высшее образование в России. 2019. Т. 28. № 10. С. 73-82.

2. Александрова Н.В. Информационные технологии в преподавании гражданского права в условиях цифровой образовательной среды // Право и практика. 2020. №2. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/informatsionnye-tehnologii-v-prepodavanii-grazhdanskogoprava-v-usloviyah-tsifrovoy-obrazovatelnoy-sredy (дата обращения: 06.08.2023).

3. Винокуров А.Ю., Винокуров Ю.Е. Правовое воспитание будущих юристов / Проблемы модернизации юридического образования: материалы «круглого стола» 15 февраля 2007 г. / Отв. ред. Ю.Е. Винокуров. — М.: Издательство Московского гуманитарного университета, 2007. — 240с.

4. Зуйкова М. Смарт-контракты как актуальная проблема гражданского права https://zakon.ru/blog/2022/11/24/(дата обращения: 06.08.2023).

5. Калинина О.С. Значение информационных технологий в преподавании правовых дисциплин https://mcoip.ru/blog/2022/11/25//(дата обращения: 14.08.2023).

6. Козлова В. Н., Козлова М. М. Творческие задания в системе учебных юридических задач как средство развития познавательной деятельности студентов-юристов// Вестник Хакасского государственного университета им. Н. Ф. Катанова. — 2013- С.121-128.

7. Корнеев А. А. Формирование тенденций правового регулирования цифровой образовательной среды как элемента реализации конституционного права на образование // Отечественная и зарубежная педагогика. 2021. №5.С.41-51.

8. Кузьмина Л. В. Преимущества и недостатки дистанционного обучения // Вестник Московского университета МВД России. 2012. №1. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/preimuschestva-i-nedostatki-distantsionnogo-obucheniya (дата обращения: 14.08.2023).

9. Лебедева М,Б. Массовые открытые онлайн-курсы как тенденция развития образования // Человек и образование. 2015. №1 (42). С.105-110.

10. Лысаков В. А. Современные методы преподавания юридических дисциплин // Молодой ученый. — 2019. — № 42 (280). — С. 276-278. — URL: https://moluch.ru/archive/280/63102/ (дата обращения: 07.02.2021).

11. Павлова В. С., Чеботарев В. Е.// Применение интенсивных педагогических технологий в обучении бакалавров по направлению подготовки «Юриспруденция» // Юридическое образование и наука. — М.: Юрист, 2013, № 1. — С. 19-23.

12. Пешкова О.А. Научно-исследовательский семинар как форма изучения изменений гражданского законодательства // Вестник Московского университета МВД России. 2013. №8. С.120-122.

13. Указ Президента Российской Федерации «О Стратегии развития информационного общества в Российской Федерации на 2017-2030 годы»URL:https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/71570570/#review

14. Федеральный закон «Об образовании в Российской Федерации» от 29.12.2012 № 273-ФЗ (ред. от 30.04.2021) // Собрание законодательства РФ. 2012. № 53 (ч. 1). Ст. 7598.

15. Храмцова Н. Г., Майборода Т. Ю. Подходы к развитию цифровых компетенций студентов юридических вузов // Перспективы науки и образования. 2019. № 1 (37). С. 80-93.


Review

For citations:


Burinova L.D., Shayakhmetova Zh.B. Methodology for using digital technologies in teaching legal disciplines. The Phenomen of Law and Legislation: Strategies and Methods of Cognition. 2023;2(3):44-54. (In Russ.) https://doi.org/10.53315/2949-1193-2023-2-3-44-54

Views: 123


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-1193 (Online)